29 maart 2024

Twee schepen die met een kleine tussenafstand evenwijdig opstomen lopen het gevaar tegen elkaar te botsen. Hoe komt dit?


 


Je mag het antwoord zelf uitzoeken. (ha ha)


A: Dit komt door de waterverplaatsing van een schip, tussen de beide schepen stroomt het water dan sneller. Hierdoor ontstaat een lagere druk aan de zijkant tussen de schepen, waardoor deze naar elkaar toegezogen worden.


B: Als de schepen op GPS (Global Positioning System) varen, en ze gaan van noord naar zuid ( of andersom natuurlijk) komen ze vanzelf naar elkaar toe als ze bijvoorbeeld naar de noordpool of zuidpool zouden varen. Met een kompas lukt dit ook wel. (Denk hierbij aan de meredianen van de aarde)


C: Meestal zijn de schippers dronken, omdat ze zolang van huis zijn.


Voor het goede antwoord ……………………(lees meer)

Ik gok op antwoord A


Hieronder een lijstje van grote scheepsrampen:


Lijst van de


Grootste Scheepsrampen



Lijst van de Grootste Scheepsrampen














































































































































































































































































































































Jaar

Datum

Schip

Plaats

Slachtoffers

Oorzaak

1854
27/09ArticNewfoundland Bank
322
Aanvaring

1856

jan
PacificAtlantische Oceaan
186
Onbekend

1878

03 /01/


Theems

640

Aanvaring

1900

30/06/


New York

99

Brand

1904

15/06/


New York

1021

Menselijke fout

1906

16/12/


Jamaica

1

Menselijke fout

1907

07/03/


Grote Oceaan

geen

Menselijke fout

1909

22/01


Atlantische Oceaan

5

Aanvaring

1912

15/05/


Atlantische Oceaan

1503

Aanvaring

1914

29/05/


Atlantische Oceaan

1012

Aanvaring

1915

07/05/


Atlantische Oceaan

1198

Explosie

1918

08/11/


Atlantische Oceaan

195

Explosie

1922

12/10/


Grote Oceaan

geen

Brand

1927

25/10/


Atlantische Oceaan

300

Weer en Mechanische gebreken

1928

12/11/


Atlantische Oceaan

108

Weer en Mechanische gebreken

1929

18/12/


Atlantische Oceaan

geen

Aanvaring

1932

15/05/


Golf van Aden

40 ? 90

Brand

1932

14/11/


Amsterdam

geen

Brand

1933

04/01/


Het Kanaal

geen

Brand

1934

20/06/


Noordzee

onbekend

Aanvaring

1934

08/09/


Atlantische Oceaan

137

Menselijke fout

1939

19/04/


Le Havre

geen

Brand

1945

30/01/


Oostzee

min 5500

Explosie

1956

25/07/


Atlantische Oceaan

44

Aanvaring

1959

30/01/


Groenland

95

Aanvaring

1961

08/04/


Perzische Golf

241

Explosie

1963

22/12/


Atlantische Oceaan

90 ? 132

Brand

1965

13/11/


Bahama’s

ca 95

Brand

1966

08/12/


Ege?sche Zee

231

Menselijke fout

1966

07/09/


New York

geen

Weer en Mechanische gebreken

1968

11/04/


Nieuw Zeeland

50

Weer en Mechanische gebreken

1972

09/01/


Hong Kong

geen

Brand

1974

13/08/


Guam

geen

Aanvaring

1976

25/12/


Rode Zee

100

Weer en Mechanische gebreken

1980

03/07/


La Spezia

geen

Brand

1980

04/10/


Grote Oceaan

geen

Brand

1980

28/05/


Middellandse Zee

geen

Brand

1987

20/12/


Philippijnen

ca 1526

Aanvaring

1987

06/03/


Zeebrugge

200

Menselijke fout

1989

07/01/


Hong Kong

geen

Brand

1990

07/04/


Oostzee

min 150

Brand

1991

04/08/


Indische Oceaan

geen

Weer en Mechanische gebreken

1994

30/11/


Indische Oceaan

geen

Brand

1994

28/09/


Oostzee

min 850

Weer en Mechanische gebreken

2002

27/09/
Joola
Atlantische Oceaan

min 979
Weer en Mechanische gebreken


 


Met dank aan: http://users.skynet.be/verganeglorie/index.htm