19 april 2024
Gast: Een dieselmotor loopt zuiniger dan een benzine omdat het thermisch rendement hoger uitkomt ten opzichte van de benzinemotor.
Het thermisch rendement ligt hoger omdat de compressieverhouding hoger is 1: 18 tot 1:22 dit in tegenstelling tot de compressieverhouding van de benzinemotor 1: 12 maximaal.
Mijn concrete vraag is nu; waarom geeft een gecomprimeerd brandbaar gas nu een hoger rendement indien het voor de ontsteking reeds onder druk gebracht wordt.De hoeveelheid gas en de calorische waarde ervan veranderen niet. Gevoelmatig begrijp ik het wel. Maar rationeel kan ik het niet begrijpen. Heeft het misschien te maken met de kleinere ruimte van de verbrandingskamer waardoor er minder warmte verloren gaat naar de wanden?
Lees snel verder………………….
 

Er zijn een paar belangrijke verschillen die de dieselmotor zuiniger maken. In de eerste plaats heeft de diesel een hogere calorische waarde dan benzine. En wel diesel: 36 gJ/m3 tegenover benzine: 33gJ/m3. Dus maakt de diesel per kilometer al zuiniger. Voorts is de verbranding bij een dieselmotor ideaal. Bij een hoge druk wordt de diesel ingespoten waarbij de diesel in 1 keer totaal ontbrand. De zogenaamde ‘zelfontbranding’ deze vindt bij een temperatuur van om en nabij de 250 graden plaats. Het verschilt nog wel eens van temperatuur naar gelang de kwaliteit van de diesel olie. Maar in deze situatie wordt de ideale druk verdeling gegeven op de zuigers.

Verwar de zelfontbranding temperatuur niet met het vlampunt. Deze is bij diesel 55 graden Celsius. Het is de temperatuur die de vloeistof laat verdampen, en het mogelijk is deze aan te steken. In een bakje diesel van 20 graden kun je een lucifer doven.

Benzine motoren werken volgens een ander principe. Wat je zelf al schreef is de compressieverhouding lager. De zelfontbranding temperatuur van benzine (+260 graden Celsius) wordt met deze niet gehaald. Het wordt dan ook ontstoken door de vonk van een bougie. Je hebt dan ook een vlam front dat beetje voor beetje de totale inhoud van de cilinder op dat moment ontsteekt. Dit gaat natuurlijk zeer snel. Maar niet in 1 keer. Ook speelt mee dat 1 slag van de benzine motor hij eigenlijk gedeeltelijk als vacuüm pomp werkt. Wat een verlies geeft. Het vlampunt van benzine ligt tussen de -45 en -18 graden Celsius. Dus weer de temperatuur die nodig is om de vloeistof te verdampen, waarna het mogelijk is deze te ontsteken.

Door dit alles is het rendement van een benzine motor maar 25 %  terwijl een moderne dieselmotor wel 40 % maakt.

De naam Diesel:
Diesel, zoon van Beierse emigranten, wordt op 18 maart 1858 in Parijs geboren. Zijn opleiding krijgt hij in Duitsland. Tijdens zijn schoolperiode in Augsburg doet hij onderzoek naar manieren om het rendement en de betrouwbaarheid van verbrandingsmotoren te verhogen. Daar krijgt hij vooral gelegenheid toe in de Parijse ijsfabriek van professor Carl von Linde, rond 1885. In het laboratorium experimenteert Rudolf met verschillende soorten brandstof.  Zijn geesteskind is doorgedrongen tot alle uithoeken van de wereld. De uitvinder maakt de grote doorbraak zelf echter niet mee. Op 29 september 1913 wordt de 55-jarige na een bootovertocht over het Kanaal vermist. Een ongeluk?

Kijk zeker nog op deze pagina’s ze gaan over de werking van de dieselmotor, echt heel mooi gedaan. Klik hier, en hier.