29 maart 2024

nu zag ik vanmiddag naar discofery te kijke naar cris barry . daar liet hij zien hoe je met samengeperst lucht een watje kan opvikke.

zou door de druk en de ontploffing een auto op lucht kunnen rijden (theoretisch lijkt het mij mogelijk maar wie ben ik)

gr.

rubberduk


Antw.: Dit principe gebruikt men al meer dan 100 jaar. Het is de zogenaamde dieselmotor. Chris Barry liet met deze proef de stijging van tempereatuur zien naarmate een gas sterk gecomprimeerd wordt. Men is ook al met proeven bezig om een auto op pure lucht te laten rijden, dus zonder brandstof.( Lees meer….)













De luchtmotor van Guy N?gre werkt deels op buitenlucht, deels op perslucht. Na de start (op een accu) zuigt een cilinder buitenlucht aan en perst deze samen, tot een hoge temperatuur. De hete buitenlucht komt vervolgens in een klein bolletje, waarin onder hoge druk een beetje koude perslucht wordt ge?njecteerd. Dat leidt tot een explosieve uitzetting van de gassen in een grote expansiecilinder, die voldoende vermogen levert om de auto tot honderd kilometer per uur op lucht te laten rijden.


In de taxi die N?gre ontwierp is de perslucht opgeslagen in drie lichtgewicht flessen die in het chassis zijn weggewerkt. Door het hoge rendement van de motor heeft N?gre’s taxi voor tien uur stadsverkeer genoeg aan driehonderd liter perslucht (met een druk van driehonderd bar). Tijdens het remmen slaat een minicompressor remenergie op in luchtdruk. In de garage vult de kleine elektrische boordcompressor (5,5 kWh) die wordt aangesloten op het lichtnet binnen vier uur de flessen bij.



N?gre ontwierp verschillende prototypes: een taxi, een stadsbus en een bestelbusje die volledig op lucht rijden, en een personenauto die boven de zeventig kilometer van lucht op benzine overschakelt. Het eerste prototype van zijn taxi-z?ro-pollution, de taxi zonder uitlaatgassen, is onlangs naar Mexico verscheept. Daar werken overheid en bedrijfsleven aan de bouw van een fabriek, waar voor de eeuwwisseling veertigduizend ‘luchttaxi’s’ van de lopende band moeten rollen. Een tweede fabriek in Brazili? komt eraan, zegt de Franse uitvinder.



Mexico Stad wil op verschillende punten pompstations bouwen met voorraden perslucht, waar de taxi’s binnen enkele minuten kunnen bijtanken.
Het kost vanzelfsprekend energie om de tankstations van perslucht te voorzien. Dat kan in de toekomst met geavanceerde compressoren en groene elektriciteit uit wind- en zonne-energie. Het Franse bedrijf Air Liquide doet onderzoek naar de infrastructuur van perslucht. Het is betrokken bij het toekomstige project voor een emissievrije stadsbus op luchtdruk. Omdat deze infrastructuur nog niet aanwezig is, heeft N?gre de taxi voorlopig uitgerust met een elektrische minicompressor, die slechts 25 kilowatt stroom verbruikt om het mobiel tien uur lang van luchtdruk te voorzien. “Op vier gulden aan perslucht rijdt de taxi een dag lang rond”, beweert de uitvinder.


Meer over de verbrandingsmotor in de zoekoptie bovenaan dit scherm.


Kijk ook eens op :


 wie heeft de verbrandingsmotor uitgevonden en waneer


http://www.geocities.com/eeuwvandeauto/verbrandingsmotor.html


http://nl.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor


http://www.howstuffworks.com/diesel1.html